Rabobank

Centennium - Data- en Informatiemanagement

Aanpak creditcardfraude dankzij

effectief datamanagement

Tegenwoordig kun je bijna niet zonder een creditcard. Voor internet¬criminelen is dit de ideale kans om op nieuwe manieren toe te slaan en fraude te plegen. Banken en creditcardmaatschappijen nemen steeds meer maatregelen om fraude tegen te gaan. Oplichters proberen op verschillende manieren aan creditcardgegevens te komen.

Centennium biedt ondersteuning aan de Rabobank om betalingen met creditcards constant in de gaten te houden om mogelijke fraude te herkennen en tegen te gaan. Onder andere door analyses van creditcardgegevens te maken voor fraudedetectie. Daarnaast wordt er gekeken of er nieuwe trends en fraudevormen zijn. Hiervoor wordt dagelijks gebruik gemaakt maakt van de database waarin alle creditcardtransacties van Rabobank in verwerkt worden. Er wordt gelijk actie ondernomen door bepaalde transacties te blokkeren en contact op te nemen met de klant waarvan het sterke vermoeden bestaat, dat er fraude wordt gepleegd met zijn of haar kaart. Hierdoor houden analisten maandelijks veel geld tegen aan fraude en pro­beren zij klanten zo goed mogelijk te beschermen.

Rob Bokkers, Sr. consultant van Centennium: “De uitdaging is om zo snel mogelijk fraudepatronen in de grote hoeveelheid data te ontdekken”

Van het hele proces worden rapportages en managementinformatie gecreëerd, zodat er op meerdere niveaus besproken en gevolgd kan worden. Met het team binnen de Rabobank worden verbetermogelijkheden vertaald in voorstellen om de fraudeschade op cards nog verder te beperken. Alles gaat in goede afstemming met relevante partijen binnen en buiten de bank.

Omwille van veiligheid kan verder geen dieper kijkje in de keuken gegeven worden, maar op deze afdeling wordt dusdanig slim omgegaan met data dat verdachte transacties zelfs real-time tegengehouden kunnen worden. Door de goed geoliede processen, goede analyses en directe samenwerking met verschillen­de partijen zorgt Centennium met haar klant Rabobank al jaren dat de fraudeschade voor klanten en de bank zo beperkt mogelijk blijft.

 

Print Friendly, PDF & Email